Gisingen - Tosens

16 september 2014 - Ried Im Oberinntal, Oostenrijk

Wij worden gewaarschuwd voor de sneeuw in de bergen. Op 2 km hoogte blijkt er veel sneeuw te liggen. Maar wij zijn pelgrims en geen bergbeklimmers. Wij wandelen niet door de sneeuw, maar door de regen. En dat is ook koud! Pauzes zijn funest voor onze spieren. Als stramme pelgrims lopen wij tot Bludenz toe. Gelukkig komt daar Toos haar zonneschijn en verdwijnen voor Toos de wolken voor de zon. In Bludenz komt Jappie (mijn oom, Toos haar man) met een bus vol eten, echte handdoeken en als verrassing nicht Iris, 'aanwaai'-neef Ron en nichtje Julia! Super gezellig. Wij hebben met z'n allen in de skihut op de camping geslapen, gegeten, spelletjes gespeeld en natuurlijk gedronken. Natuurlijk is er ook gewoon gewandeld. Helaas nog steeds door de mist. Zondag hebben wij weer afscheid genomen en moeten wij met z'n tweeën de bergen trotseren. De mist is verdwenen en de bergen verschenen. Nu krijgen wij pas in de gaten dat het beklimmen van de Alpen serious business is. Wij lopen hijgend en zwetend in, over, op en tussen de bergen. Het is fantastisch. Wanneer wij op de Arlbergpas staan, vragen wij ons af waarom het daar zo verschrikkelijk druk is. Wij zigzaggen tussen de toeristen door. Bovenop hebben we dan toch maar een selfie gemaakt. Dat doen alle toeristen tenslotte ook. Zonder dat we het merkten zijn wij een bekende pas op geklommen van 1793 meter hoog. En wij maar denken dat die Reschenpas de hoogste pas is die wij moeten beklimmen. (Oké, wij geven toe....het beklimmen van de pas was geen makje. Maar met onze dikke benen en de klotsende Maria, was t goed te doen).

En wat zien wij daar lopen tussen Pettneu en Landeck.... Ja,ja een echte pelgrim. Zij loopt wel kats de andere kant op; van Boedapest naar Santiago. Toch is het een echte (één die alleen maar wandelt en bid). Koel! En als klap op de vuurpijl overnachten wij in Landeck in het klooster. Maria voelt zich hier helemaal op haar gemak!

Morgen de laatste dag in Oostenrijk! Wij beklimmen dan de Reschenpas en rollen zo Italië in! Maria, Toos en ik zijn er klaar voor.

1. Charlot:
    16 september 2014
    Jullie zijn zooo goedd<3
  2. Pauline:
    16 september 2014
    Dag stoere meiden... Geniet van deze mooie omgeving.. Heel veel succes met de verdere kilometers!!
  3. Clarina:
    17 september 2014
    Mooi is Oostenrijk hé ? Snap je nu waarom wij er altijd heen willen ? Jammer dat het weer niet zo best was maar het mag de pret niet drukken. Dan lijken de bergen ook niet zo hoog. Maar superknap van jullie (en Maria) dat het allemaal zo goed gaat. Nog succes ! We blijven jullie volgen.
  4. Jannie:
    17 september 2014
    Rollen zo Italië binnen alsof het niks is!!! Super meiden...we zijn nu al trots op jullie. Veel plezier in Italië.
    Dikke tút.. sjoerd en jannie
  5. Maddie:
    17 september 2014
    Jullie gaan goed!! Veel moois gewenst xx
  6. Petra Moll:
    17 september 2014
    Wauw, wat zijn jullie al ver en wat zien wij leuke foto's voorbij komen. Wij zijn jaren op skivakantie geweest in Ried Im Oberinntal, Haus Purtscher. Dat is met de auto ff 1000 km. Ongelofelijk dat jullie dit lopend doen....... respect dames en nog veel plezier, geniet ervan. Super leuk om dit reisverslag te lezen.
  7. Jaap:
    19 september 2014
    Op de foto's zien jullie er fantastisch uit!
    Als of jullie een dagje uit zijn!
    Wat zullen jullie veel meemaken tijdens jullie tocht.
    Anniek,jullie ervaringen moet je gaan publiceren.
    Een gids voor andere pelgrims!
    Een koper heb je al!! (Niet dat ik hem zelf ga lopen, hoor).
  8. Marja Abbing:
    19 september 2014
    Volgende week Tocht Om De Noord. Daarom vandaag dik 20 km gewandeld om te trainen. Jullie wandelen deze afstand iedere dag ....... Petje af hoor.
    Heel veel succes door de Alpen meiden.
  9. Wietze Jonker:
    19 september 2014
    Robert Louis Stevenson (1850-1894) een Schotse avonturier zij eens ; "Geen welstand begeer ik, noch liefde of hoop noch om een vried te ontmoeten: slechts de hemel boven me en de weg onder mijn voeten"
    Nog heel veel loopplezier.
  10. Cor en Jantsje:
    21 september 2014
    Geweldig, waarschijnlijk lopen jullie ondertussen al op Italiaanse bodem!
    Heel veel succes verder.
  11. Roely:
    22 september 2014
    echt stoer!! XX
  12. Willem:
    22 september 2014
    Wat een belevenis.
    Heel veel wandelplezier in het mooie Italië.
    een diepe buiging voor de prestatie!