Ingelheim - Pforzheim

1 september 2014 - Weil der Stadt, Duitsland

Zo sta ik nog met de diaken bij de bakker broodjes uit te zoeken, scheuren wij bij de pastoor in de auto over de heuvels (incl. aquaplaning), zit je heerlijk rustig aan de koffie en thee bij de kapelaan (onderpastoor) en zo slapen wij bij de voorzitter van het pfarrambt (kerkbestuur) in zijn luxe huis. Dat allemaal in één dag. En omdat het zondag was zijn we ook nog naar de kerkdienst geweest. Tussen de bedrijven door hebben wij ook nog even gewandeld. Halleluja. Pelgrimeren is een drukke bezigheid. Maar ook een ontzettende leuke bezigheid. Wij hebben als pelgrim al ontzette veel gastvrije mensen ontmoet.

Vele Duitsers vertellen vol trots over hun dorp. Vele dorpen en stadjes zijn al heel oud. Toen iemand vroeg hoe oud mijn dorp, Erica, is, antwoordde ik vol trots; 150 jaar. 'Ah, net zo oud als onze voetbalclub' was zijn reactie. Toch bleef ik trots. Wij hebben al dat hele stuk, vanaf het dorp dat zo oud is als een voetbalclub tot aan de stad (Pforzheim) dat zo oud is als een Romeinse nederzetting van het jaar 90, gewandeld. En al die tijd hebben wij nog geen slok van onze Maria hoeven nemen. Zelfs niet toen wij met aquaplaning over de heuvels sjeesden.

1. Elly:
    1 september 2014
    Jullie gaan hard! Ik hoop dat wij het tempo bij kunnen houden als we in Tübingen aankomen.
    Maar maak je geen zorgen bij meneer pastoor in de auto, hij heeft zo z'n contacten.
    Goede reis.
  2. Iris:
    1 september 2014
    De pahahaden op..de lahahanen in! Jullie gaan goed:)!! Xxx
  3. Klaas:
    2 september 2014
    Hulde! Superplan, aan de wandel met je tante. Slim hoor, kamperen, zou ik ook doen ;-)
    Ik blijf wel lezen hoor.
  4. Marjolein:
    2 september 2014
    Op naar Tübingen aan de Neckar, mooie plaats mét camping. Jullie hebben de vaart er goed in.
  5. Lieneke:
    2 september 2014
    Goed bezig!! Succes dames!!
  6. Maddie:
    3 september 2014
    Goed bezig jullie! En met al die lieve mensen heb je geen slok Maria nodig!
  7. Jol:
    3 september 2014
    Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter. Alweer 100 kilometer.

"Het ongeduld heeft vleugels en vliegt zijn doel voorbij.
    Het voornemen pakt zijn koffer en mist de reiskoets.
    De wilskracht vertrekt te voet en komt waar hij wezen wil."

Comtesse Diane de Beausacq.
  8. Susan de Vries:
    4 september 2014
    Steeds leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Succes, lekker lopen.
  9. Pauline:
    5 september 2014
    Jullie zijn al een eind op weg. Leuk om jullie avonturen " mee te beleven".
    Veel succes met het vervolg van jullie pelgrimage.
  10. Bertha Gunnink:
    9 september 2014
    Wat geweldig om jullie reisverslagen te lezen. Wat super dat er voor jullie zulke lieve kook,tentopzet/afbreek ploegen zijn...
    Heeeeel veel plezier !