Ingelheim - Speyer

29 augustus 2014 - Speyer, Duitsland

Toos loopt zuiniger dan ik. Toos loopt 1 op 50 en ik 1 op 25. Een dinkelbrood (speltbrood) is dan ook iets lichter verteerbaar dan een volkorenbrood. Qua onderhoud staan wij wel gelijk. Dan last van de voet, de hak, de heup en dan weer van de pink. In de pauze tanken wij ons bij, smeren wij ons in en onderhouden wij onszelf. Tot nu toe gaat dat heel goed!

Wij hebben een kwart van onze tocht erop zitten! Dat hebben wij gevierd met ijs in Waldsee en als bekroning een stempel van de oudste Dom van Duitsland in ons pelgrimspaspoort! Deze Dom staat in Speyer; een echte pelgrimsstad! Hier komt ook de pelgrimsroute naar Santiago langs. Als pelgrim word je dan ook nagestaard als een echte beroemdheid.

Als even iets niet volgens plan loopt, moeten wij ons plan bijstellen. Wij hebben gemerkt dat het altijd wel weer goed komt. Zoals Roel schreef in mijn peptalk-boekje; de wind waait zoals hij waait, maar je zet zelf de zeilen. Zo moesten wij onze route aanpassen, omdat deze te lang werd. De route liep hierdoor langs een klooster. Hier kregen wij soep met brood aangeboden. Wij konden zo aanschuiven bij de kloosterlieden en de pater.

De campings in Duitsland zijn schaars. Soms zijn er ook geen hotels, b&b, gästehausen of jeugdherbergen. Ook al hebben wij vele heiligen op zak die ons beschermen, voelt het niet veilig genoeg om onder een brug te slapen. Dan bellen wij bij mensen aan om te vragen naar een slaapplaats. Zo sliepen wij dinsdag bij een ouder echtpaar in huis. Wij mochten in het oude bed van oma slapen. Maria stond tevreden op ons nachtkastje en de andere heiligen lagen gerustgesteld in onze tassen. Hun werk zat erop. Die nacht heeft het 30 millimeter geregend, maar wij lagen hoog en droog.

De zon schijnt hier weer volop. Ons patroon verandert in dat van een lakenvelder; bruine benen en een bruin hoofd. Daartussen is het één groot wit vlak. Twee lakenvelders met witten sokjes en steeds langer wordende haren. Deze lakenvelders lopen verder als vrolijke pakezels.

1. Jol:
    29 augustus 2014
    Even snel uitrekenen, in 100 dagen naar Rome.
    3 augustus vertrokken en op 29 augustus een kwart van de tocht volbracht. dan liggen jullie nog mooi op Schema.
  2. Pietsje Bijlsma-Leffering:
    29 augustus 2014
    leuk hoor jullie verhalen. Op afstand geniet ik met jullie mee.
  3. Marijke:
    30 augustus 2014
    Jeetje, een kwart alweer volbracht. Wat gaan jullie goed zeg en wat een mooie verhalen!
  4. Ritalina:
    30 augustus 2014
    Je krijgt een idee wat jullie allemaal meemaken. Dames succes verder en ga zo door!!!
  5. Arie:
    30 augustus 2014
    Het lijkt me erg spannend om zo maar bij iemand aan te bellen voor een slaapplaats. Maar zo ontmoet je ook bijzondere mensen.
    Ik ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal.
  6. Jannie:
    30 augustus 2014
    Hoi, wij sukkelen verder in onze dagelijkse levenspatroon en jullie 'sukkelen' ook maar verder en verder....maar wat een belevenissen. Ga zo door meiden!! Zie alweer uit naar het volgende verhaal. Oant sjen!!
  7. Marjon vegter:
    30 augustus 2014
    Hallo stoere meiden! Leuk om jullie verhalen en avonturen lezen. Je kan mooi schrijven anniek! Alweer een kwart erop zitting. Heel knap! Geniet ervan. Masr volgens mij doen jullie dat ook vollop!! Groetjes
  8. Marjon vegter:
  9. Tiny:
    He Bikkels
    Goed hoor , ik begrijp de weergoden zijn jullie redelijk goed gezind zijn. Wat leuk dat jullie onverwachts bezoek kregen. Succes verder en ook ik kijk uit naar een volgend verhaal
  10. Jaap:
    31 augustus 2014
    Hoi turbo-pelgrims,
    Iedere keer kijk ik weer uit naar jullie mooie verhalen.
    Ik lees ze niet alleen maar zoek op Google waar jullie ieder keer de stempels halen en welke plaatsjes jullie aandoen.
    Ik reis met jullie mee.
  11. Menno:
    1 september 2014
    Alhier de dagdienst calling. Diep respect voor jullie avontuur, we plannen wel alvast een datum voor een dia-presentatie. Natuurlijk wel met borrelnootjes en wat C2H5OH. Veel plezier en hou de meod er in.
  12. Els Bastiaansen:
    2 september 2014
    Superleuk jullie verhalen te lezen... Veel wandelplezier en succes